Jaarcijfers 2023-2024

LEDENCIJFERS

Op 30 juni 2024 telde het KNKV 85.390 leden bij 456 korfbalverenigingen. Een uniek moment, want nadat we de laatste jaren te maken hadden met dalende ledencijfers, was er afgelopen seizoen voor het eerst in 25 jaar tijd sprake van natuurlijke ledengroei. De meeste nieuwe leden zijn jonge kinderen in de basisschoolleeftijd, maar ook bij de senioren zien we een kleine stijging.

De daling van de afgelopen jaren was onder meer te wijten aan de vergrijzing, en ook COVID-19 had een negatieve invloed. Maar met de cijfers van afgelopen seizoen is er voor het eerst in 25 jaar weer sprake van natuurlijke groei van de korfbalsport. We groeiden met maar liefst 1,6%. Dat is de op één na sterkste ledenstijging in een seizoen sinds de eeuwwisseling en daarmee zijn we in één klap terug op het niveau van voor de coronacrisis.

FINANCIËN

OPLEIDINGEN

Vanwege het herijken van het opleidingsaanbod is de KT4-opleiding afgelopen seizoen niet gegeven. In het seizoen 2024-2025 gaat er wel weer een KT4-opleiding van start.

LIVESTREAMS

Ook afgelopen seizoen hebben we weer geïnvesteerd in de livestreams. Zo faciliteerden we ook livestreams van de jeugd- en damesfinales in Den Bosch. Net als vorig seizoen zien we opnieuw een stijging van het aantal kijkuren. Er werd bij elkaar opgeteld 398.751 uur gekeken naar onze livestreams, samenvattingen en interviews (dat is ruim 44 jaar onafgebroken kijken), zo'n 17 procent meer dan vorig seizoen. De Kenonz Korfbal League was met 263.363 kijkuren duidelijk het populairst.

Niet alleen het aantal kijkuren laat de populariteit van onze livestreams zien, ook het aantal unieke kijkers van bijna 1,1 miljoen en de gemiddelde kijktijd van ruim 22 minuten bewijzen het succes. Komend seizoen gaan we dan ook ons best doen om het livestreamaanbod opnieuw naar een hoger niveau te tillen.

SERVICEMETING

Hoe tevreden zijn verenigingen over de serviceverlening?

Verenigingen kloppen vooral aan bij het KNKV met vragen over competitie, verenigingsondersteuning en KNKV-opleidingen, blijkt uit de servicemeting. Ze zijn over het algemeen tevreden over het contact met en de serviceverlening van het KNKV. Zoals hiernaast te zien is 61% van de respondenten tevreden of zelfs zeer tevreden over onze serviceverlening. 36% is neutraal en slechts 3% geeft aan ontevreden te zijn. Uit de servicemeting blijkt verder dat onder andere de bereikbaarheid per e-mail, het snel reageren en de deskundigheid van de KNKV-medewerkers enorm gewaardeerd worden door de verenigingen.

SOCIAL MEDIA

Het afgelopen seizoen is er veel geïnvesteerd in zichtbaarheid op social media. Zo gingen er bijvoorbeeld contentmakers mee naar internationale toernooien en ook tijdens onze eigen evenementen werd er veel content gecreëerd. Dat wierp zijn vruchten af. Hiernaast zijn de bereikcijfers van onze verschillende Instagram-accounts weergegeven. Op alle accounts is een forse groei te zien ten opzichte van vorig seizoen, waarbij we op @teamnlkorfbal bijvoorbeeld een piek zagen rondom het WK in Taiwan, en op @korfbal.nl rondom de Korfbal Leaguefinale in Ahoy.

Daarnaast zetten we al een aantal seizoenen veel in op video's in plaats van statisch beeld. Dit slaat bij de doelgroep beter aan en het helpt ons daarnaast om het dynamische karakter van onze sport nog beter naar buiten brengen. Ook komend seizoen zullen we weer strategisch inzetten op onze zichtbaarheid op social media.

De cijfers van @jongoranjekorfbal van het seizoen 2022-2023 zijn niet bekend, omdat we pas afgelopen seizoen actief aan de slag zijn gegaan met dit account en de cijfers daarvoor niet werden bijgehouden.