Strategisch aan de slag met sponsoring en partnerships
Foto's: Helly Bonet
Rondom sponsoring en partnerships gebeurde er weer veel dit seizoen. Er werd gewerkt aan een nieuwe strategie, waarmee een slag moet worden geslagen op het gebied van professionalisering. Daarnaast was ook de relatie met de huidige partners natuurlijk een belangrijk thema. Samen met Barry Schep, Adviseur Partnerschappen en Activatie bij het KNKV, blikken we terug op het seizoen 2023-2024.
“Het was een mooi seizoen, zowel voor ons als KNKV als voor onze partners”, aldus Barry. “Een mooi voorbeeld van een geslaagde samenwerking, is die met Kenonz. Kenonz was afgelopen seizoen voor het tweede jaar op rij de trotse naamgever van de beste competitie ter wereld – de Korfbal League. Inmiddels kunnen we met recht zeggen dat de samenwerking zijn vruchten afwerkt. We zien ontzettend veel korfballers bij Kenonz werken of via Kenonz gedetacheerd worden. Het partnership met Kenonz is een schoolvoorbeeld van een samenwerking waarbij twee vliegen in één klap worden geslagen: de korfbalsport wordt er beter van, maar ook onze partner zelf.
RCN Vakantieparken: tijd voor iets nieuws
RCN Vakantieparken was afgelopen seizoen ook weer een belangrijke partner en voor veel korfballers zijn deze parken dé bestemming voor hun vakantie geworden. Ook Nederland U17 bracht afgelopen seizoen een weekend door op een van de parken. Wel is inmiddels duidelijk dat deze samenwerking komend seizoen een andere invulling gaat krijgen. Na verschillende jaren Tour de Camping, waarbij we clinics gaven op RCN Vakantieparken, is het tijd voor iets nieuws. Hoe de nieuwe invulling er precies uit gaat zien, wordt komend seizoen bepaald. Alle RCN-parken hebben overigens korfbalpalen, dus er kan sowieso gekorfbald worden op vakantie!
Evenementen als podium voor onze partners
Onze evenementen zijn voor de partners een belangrijk moment om zichtbaar te worden binnen de korfbalcommunity, weet Barry. “Lotto was bijvoorbeeld voor het tweede jaar op rij naamgever van de Half Time Show tijdens de Korfbal League-finale. Op het voorplein van zowel de Maaspoort als Ahoy kon er op de finaledagen daarnaast deelgenomen worden aan de Mizuno Shot Game, waar onze partner Mizuno mooie prijzen weggaf. Dit soort activaties zorgen voor veel extra beleving rondom de evenementen en dat wordt door het publiek gewaardeerd”, legt hij uit. Hij vult aan. “Ook Bemmel & Kroon/AEG waren zichtbaar afgelopen seizoen: bij alle events waren zij betrokken bij de Player of the Match en zorgden ze voor fantastische prijzen. Verder was Creon Kozijnen zichtbaar op de cirkels in het veld tijdens de evenementen.”
Contracten en overeenkomsten
Afgelopen jaar werd verder het contract met SportStroom verlengd. “Beide partijen waren zeer tevreden over hoe de overeenkomst wordt ingevuld. Datzelfde geldt trouwens voor Herzog en Nea International, ook die contracten staan op het punt om verlengd te worden.”
De volgende partners hebben komend seizoen nog doorlopende overeenkomsten: Nederlandse Loterij, Odido, Rotterdam Topsport, CM.com, Erima, Rotterdam Ahoy, Passa Sports (Korfbalshop) en Eyecons. Over 2023 ontvingen we een afdracht van de Nederlandse Loterij van €651,051.
Nieuwe strategie
Het afgelopen seizoen is er, naast het onderhouden van de bestaande partnerships en het werven van nieuwe partners, ook hard gewerkt aan een nieuwe strategie. Barry: “Komend seizoen werken we die verder uit en voeren we gesprekken met (potentiële) partners die in onze strategie en sport geloven. Samen met hen hopen we de volgende stappen te kunnen maken naar een nog professionelere korfbalsport.”

Foto: Helly Bonet