Strategisch Plan aangenomen, eerste projecten al gestart

In december 2022 werd het Strategisch Plan, waar een jaar eerder al mee gestart werd, aangenomen. Op de achtergrond werd daarnaast gewerkt aan een implementatieplan, bestaande uit 17 strategische projecten, waar we de komende jaren mee aan de slag gaan. In de tweede helft van afgelopen seizoen werden de eerste projectleiders aangewezen, projectgroepen samengesteld en konden in een aantal projecten ook al de eerste stappen worden gezet.

Jarenlang hebben we als KNKV gestuurd op aantallen. In het nieuwe Strategisch Plan wordt dat losgelaten en focussen we op kwaliteit en plezier. Het plan is opgesteld rondom de visie 'Korfbal beweegt mens en maatschappij.' Op basis daarvan beschrijven we drie ambities:

  1. Sportplezier
  2. Persoonlijke ontwikkeling
  3. Maatschappelijke impact

Alles wat we de komende jaren ondernemen als KNKV, moet bijdragen aan minimaal één van deze drie ambities. Om ons hierbij te ondersteunen, werken we met zes speerpunten:

  1. Positief en relevant korfbalimago
  2. Beleving, gemak en flexibiliteit in spel en aanbod
  3. Sterke en open verenigingen in een goedwerkend ecosysteem
  4. Positieve, veilige en inclusieve sportcultuur
  5. Eigentijdse ontwikkeling van sporters, vrijwilligers en betaalde krachten
  6. Grote aantrekkingskracht van NL topkorfbal

Deze zes speerpunten staan niet los van elkaar, maar zijn nauw met elkaar verweven. De 17 strategische projecten, die voortgekomen zijn uit de speerpunten, laten dit goed zien. Met deze projecten gaan we ons de komende tijd - naast onze kernactiviteiten - bezighouden. De lijst met projecten vind je hiernaast. Met een aantal projecten werd afgelopen seizoen al gestart. Hieronder vertellen drie projectleiders over de voortgang van hun projecten.

Het versterken van het korfbalimago

Erik Broeren is aangesteld als projectleider van Project 02 - Het versterken van het korfbalimago. "Hierbij draait het om: wat willen we als korfbalverbond uitstralen en welke korfbalwaardes passen daarbij? Dat is niet iets wat we als bond alleen doen, verenigingen worden hier actief bij betrokken", legt Erik uit.

Vanuit zijn project heeft hij inmiddels de waardes in kaart gebracht die het imago van de sport moeten gaan versterken. "Voor veel mensen heeft korfbal nog een 'saai' of 'suf' imago. Dat is onterecht. Uit onderzoek blijkt dat we dit beeld kunnen veranderen door de waardes open, dynamisch, samen en gelijkwaardig actief uit te stralen tijdens de interactie met onze doelgroepen."

Daar gaan we komend seizoen dan ook mee aan de slag. "In de volgende fase gaan we deze waarden actief communiceren via verenigingen, evenementen en sponsoring. Ook zetten we in op het zichtbaar maken van deze waarden via web, app, influencers en andere (sociale) mediakanalen", vertelt hij . "Het is een project van de lange adem, een imago verander je niet in één dag. Maar wat sowieso ook gaat helpen, is als we allemaal veel meer gaan delen wat een mooie sport korfbal is."

Korfbal en inclusie

Marsha Riga is, samen met Peter van der Terp, projectleider van Project 03 - Korfbal en Inclusie. Een breed onderwerp, waar al veel onderzoek naar gedaan is. Marsha vertelt: "Wij denken dat inclusie gaat over meer dan lid zijn van een vereniging. Het gaat over gevoel, over een connectie met elkaar hebben en over je welkom en geaccepteerd voelen. Het is heel breed."

Om die reden focust de projectgroep zich in eerste instantie op gender equality. "Ondanks dat we in het veld een gelijkwaardige sport zijn, komt dat buiten het veld nog niet helemaal tot uiting. De komende tijd houden we ons daarom bezig met de vraag: hoe gaan we ervoor zorgen dat er meer vrouwelijke bestuurders, trainer-coaches en scheidsrechters komen? Daarna gaan we natuurlijk ook kijken wat we nog meer kunnen doen: voelt iedereen zich welkom in onze sport?"

De projectgroep pint zichzelf niet vast op een tijdspad, maar de stip aan de horizon is duidelijk. "We willen een nog inclusievere sport zijn. Ons ledenbestand moet een goede afspiegeling zijn van de samenleving, waardoor iedereen zich welkom voelt en nog meer mensen zich aan de korfbalsport binden."

Verder professionaliseren topkorfbal

Mariska Kool is aangesteld als projectleider van Project 07 - Verder professionaliseren topkorfbal. "Het doel van dit project, dat aansluit bij het landelijke project ‘Versterken topcompetities & topclubs’, is het versterken van het topsportprogramma en de topsportorganisatie bij de Korfbal Leagueverenigingen. We willen dat alle betrokkenen van deze verenigingen elke dag met hun sport bezig kunnen zijn."

De projectgroep focust zich in het eerste jaar op het versterken van het professioneel kader en het vergroten van de financiële mogelijkheden bij de Korfbal Leagueverenigingen en in de Korfbal League CV. “Daarvoor gaan we een aantal pilots uitvoeren", legt Mariska uit. "Bijvoorbeeld met een technisch manager bij Blauw-Wit, en een commercieel manager bij LDODK/Rinsma Modeplein."

Het project begint dus al aardig vorm te krijgen. "Het is goed om te merken dat veel Korfbal Leagueverenigingen ambitieus zijn en openstaan voor professionalisering. Mooi om samen met deze verenigingen stappen te gaan zetten. Zo kunnen we mooie resultaten behalen, die hopelijk ook positieve effecten zullen hebben op de breedtesport."

Bekijk het Strategisch Plan


Van het Strategisch Plan is een mooi, interactief document gemaakt, waarin de stappen die we willen zetten uitgebreid worden uitgelegd. Lees je liever de tekstuele versie? Dat kan natuurlijk ook!

Klik hier