Nieuw en vernieuwend strategisch plan
Het seizoen 2021/2022 stond eveneens in het teken van de ontwikkeling van een nieuw strategisch plan. In maart van het huidige kalenderjaar is het strategisch proces van start gegaan.
“Het moest een ‘ander’ strategisch plan worden dan voorheen. Met die gedachte in het achterhoofd hebben we voor een andere aanpak gekozen”, legt Margot van Beusekom van Firma Leef!, dat het traject heeft begeleid, uit. “We hebben niet alleen naar de sport zelf gekeken – wat zijn de krachten en uitdagingen - maar hebben ons vooral ook laten inspireren door trends en ontwikkelingen buiten de sport”
Daaruit vloeiden drie wereldverkenningssessies voort: economie (onder andere betekeniseconomie en life long learning), society (onder andere wereld van jongere en inclusiviteit) en technologie en duurzaamheid (onder andere Web3, Blockchain en upcycling). Margot: “Daarbij hebben we onszelf bij iedere trend of ontwikkeling iedere keer drie vragen gesteld: wat kunnen we hiervan leren, welke impact heeft het op korfbal en waar kunnen we misschien van betekenis zijn? Deze aanpak heeft heel veel inzichten en inspiratie opgeleverd, die we hebben aangelegd tegen de krachten en uitdagingen van de sport.”
Ook nieuw in de aanpak was de campagne #denkmeemethetKNKV, waarbij leden, (verenigings)bestuurders, medewerkers van het korfbalverbond maar vooral ook jongeren zijn uitgedaagd hun mening en input te geven op onderwerpen die spelen of die mogelijk gaan spelen. Dat allemaal via social media. “We zijn erg blij met de hoeveelheid reacties en de inzichten die dit heeft opgeleverd” geeft Margot aan.
Stapsgewijs is het strategisch plan, waarvan de conceptversie voor het zomerreces afgerond was, tot stand gekomen. “Ik ben heel blij met hoe het traject is verlopen. En ik denk dat het goed gelukt is de krachten van korfbal goed beet te pakken en die – met behulp van inzichten uit externe trends en ontwikkelingen – breder in te zetten, met name om meer sportplezier te realiseren en maatschappelijke impact te maken.
‘Korfballers zijn bijzonder sociaal en betrokken, maar mogen best meer trots zijn op hun sport. En dat vooral uitstralen buiten de eigen community’
Margot van Beusekom kende de korfbalsport niet voor ze aan dit project begon. “Soms is het balanceren tussen vernieuwingsdrang en conservatief denken. Korfballers zijn bijzonder sociaal en betrokken, maar mogen best meer trots zijn op hun sport. En dat vooral uitstralen buiten de eigen community” Het strategisch plan wordt later dit kalenderjaar, in december, ter goedkeuring voorgelegd aan de bondsraad.